BIODATA HENRY ZACKERY - CINTA PERTAMA 1

Cerita tentang cinta pertama atau pandang pertama saya pula bagi saya menarik la juga sebab nie cerita cinta saya kan, sebab tu saya cakap menarik. Terima kasih saya ucapakan kepada mereka yang membaca biodata pendidikan saya sebelum nie. Kali nie saya nak cerita tentang cinta pertama saya. Dimana saya mula mengenal cinta dan kenapa berpisah. Bagi yang terdekat mungkin kenal, tujuan saya menulis cinta pertama saya nie bukanlah untuk membuka kesalahan lama, cuma mahu dibuat kenangan dalam blog saya nie. Mana tahu dah tua-tua nanti boleh baca balik kan ?

Saya mula mengenal cinta pertama saya  di Sekolah Menengah Agama Al- Khairiah Temerloh Pahang, pada masa mula-mula masuk sekolah tu masih tak bertemu lagi dengan si dia ( saya gantikan nama dengan si L ) sehinggalah pada suatu hari saya ternampak si L nie turun tangga depan bilik guru. Mula-mula sekali ayat yang terkeluar dari hati saya ialah " cantiknya... mesti da ade boyfriend nie " saya pun hanya memasang hasrat tengok dari jauh je la, nak ayat jadi girlfriend memang saya sedar diri saya siapa masa tu. Mana lah perempuan pandang saya masa tu.

Setiap hari saya cuba nak melihat si L dari jauh tanpa disedari si L nie, yela kalau dia nampak saya asyik pandang dia je nanti mesti dia rimas dan menyampah dengan stalker macam saya nie. Jadi saya hanya pandang dari jauh dan cuba jugak la selidik latar belakang si L nie secara diam- diam. Apa yang saya dapat tau si L nie sudah lama kehilangan bapa kesayangannya akibat kanser tulang. Saya pun mula la berangan masa tu, dalam hati saya cakap " jangan risau L, saya ada untuk menjagamu " cewah yelah budak-budak lagi. Konon nak kawen terus la masa tu nak jaga dia.





Tapi apakan daya, saya hanya seorang budak sekolah biasa, tiada seorang perempuan pun yang nak pandang saya masa tu ( form 3 kalau tak silap ) saya hanya mampu pandang si L dari jauh, berangan-angan nak jadi suami dia, nak jaga dia dan macam-macam lagi lah. Bila ada lelaki tegur dia, saya ada rasa geram la jugak tapi kenapa saya nak geram kan ? Bukan girlfriend saya, jadi saya terpaksa relakan je la mata saya melihat lelaki berborak dengan dia. Saya pendekkan cerita, sehingga suatu hari saya ternampak si L sedang basuh tangan, masa tu saya ada di belakang si L tak jauh dari si L nie la. Tapi terjadi salah faham pula sebab masa saya dibelakang si L, ada seorang kawan saya nie buat lawak disebelah saya sehingga saya tergelak kuat sampai si L terdengar. Jadi Si L ingat saya gelakkan dia, sedangkan saya tergelak sebab kawan saya buat lawak.

Lalu si L berlari pergi dari situ dalam keadaan macam menangis la sampai tutup muka, saya pun panik la kan. Apa saya sudah buat nie, saya pun masuk la kedalam kelas dengan hati yang tak berapa nak sedap sebab nampak si L macam menangis sebab saya. Tiba-tiba datang seorang kawan si L nie kepada saya dalam keadaan marah. " ko buat ape kat L ha ? " ayat kawan si L yang keluar marah kepada saya. Saya makin panik, tak tau nak jelaskan macam mana jadi saya pun terkeluar pulak ayat " malam nie saya jelaskan dengan L boleh ? jumpa malam nie belakang pejabat pengetua  ye. " Dengan hati kering tiba-tiba saya ajak si L jumpa kononnya nak jelaskan salah faham tadi.

Kawan si L pun setuju, dan saya macam tak sabar pulak nak habiskan sesi persekolahan masa tu, tak sabar nak tunggu malam nak jumpa si L, berdebar pun ada. Bila hari dah mula malam ( jam 8 lebih ) jantung saya makin berdebar, macam nak tercabut dah rasa. Belum jumpa lagi tu. Saya tunggu di belakang pejabat pengetua, dalam tempoh menunggu si L datang tu, jantung berdegup laju macam nak tercabut. Tiba-tiba nampak si L dalam perjalanan ke arah saya, degupan jantung saya masa tu laju tak terkata. Macam nak pengsan rasanya bila saya dapat berjumpa dengan si L secara peribadi.

Saya pun mulakanlah perbualan dengan menceritakan hal sebenar kenapa saya tergelak masa dibelakang si L nie, saya jelaskan semuanya yang saya tergelak sebab ada kawan buat lawak disebelah saya. Akhirnya si L faham dan kemudiannya entah macam mana saya boleh tercakap " buat apa saya nak bergaduh dengan awak, sebenarnya saya sayangkan awak tau " terkeluar ayat Ombak Rindu tiba-tiba. Masa tu saya rasa macam bodoh sangat macam mana saya boleh tercakap benda tu. Saya lihat si L hanya berdiam diri kemudia si L cakap " esok datang sekolah tau, jangan ponteng. "

Saya pun hanya mengiyakan sahaja apa yang si L cakap tu, kemudian kami bersurai. Selesai masalah, tapi saya terfikir banyak kali kenapa saya boleh terlepas cakap sayang kat si L tadi dan apakah motif Si L cakap kat saya esok datang sekolah jangan ponteng ? Adakah dia ambil berat tentang saya selama nie, dia mcam tau je saya kadang-kadang ponteng ? Mulalah saya perasan atau perah santan seorang diri.

Kemudian dipendekkan lagi cerita, saya berjumpa si L dan cakap kat dia saya nak jumpa petang nie kat luar sekolah. Kami pun set tempat berjumpa di KFC Bandar Mentakab. Saya pun order la set ayam goreng untuk dua orang, si L sudahpun tunggu kat tingkat atas KFC tu. Saya bawak makanan naik tingkat atas dan duduk berhadapan dengan si L. Sebelum kami mula makan, saya keluarkan sebentuk cincin silver dan saya pegang cincin tu berhadapan dengan si L. Masa tu hanya kami berdua je di tingkat atas KFC tersebut.

Kemudian keluarlah ayat Ombak Rindu saya " L, saya sangat sayangkan awak selama nie tau, awak sayang saya tak ? " kemudian si L cakap sambil senyum manja " sayang... " kemudian saya sarungkan cincin tu ke jari si L. Dan saya pun keluar ayat Ombak Rindu lagi " Awak jangan tinggalkan saya tau, cincin nie bukti kita dah couple start hari nie. Awak jaga elok-elok tau cincin nie. "  Segar lagi dalam ingatan saya kata-kata dan suasana ketika ini, KFC Bandar Mentakab menjadi saksi bermulanya cinta saya dan si L.

Itulah serba sedikit cinta pertama saya, InsyAllah akan saya sambung lagi cerita cinta pertama saya nie. Nampak macam tak logik kan tiba-tiba saya dan si L couple kan ? Tu lah orang cakap, cinta itu buta, cinta tak mengenal siapa. Selepas kami couple, macam-macam dugaan yang datang tapi kami tetap harungi bersama. Berpeluh taip entry nie, InsyAllah saya akan sambung lagi cerita cinta pertama saya nie. Terima kasih kepada yang sudi membaca.
Blog Henry Zackery a.k.a Rizal. Powered by Blogger.